понеділок, 17 квітня 2017 р.

Організація роботи над помилками на уроках української мови

Організація  роботи над помилками
на уроках української мови

     Учителі української мови і літератури перебувають в постійному пошуку щодо застосування якісних та змістовних методик в організації роботи над помилками, виявленими в учнівських письмових роботах.
    Підготовку слід розпочинати з перевірки письмової роботи, обліку й класифікації помилок. Після перевірки письмової роботи помилки обліковують й класифікують, що дає змогу встановити рівень грамотності учнів, їх знання і навички з орфографії, визначити шляхи роботи над усуненням помилок. У процесі класифікації помилки групують, виявляють типові та індивідуальні.
    Класифікація помилок є необхідною умовою для планування і проведення уроків. Зведення орфографічних помилок складається за такою формою:

Слово, в якому допущено помилку
К-сть учнів, що припустилися помилки
Прізвище, імя учня
Примітка




        
     Учням доцільно вести орфографічні картки, в які вони заносять типові помилки, фіксують подані індивідуальні завдання та відмітки про їх виконання:
Групи слів, у яких допущено помилки
Індивідуальне завдання
Відмітка про виконання індивідуального завдання



   Учителям української мови і літератури варто перевіряти письмові учнівські роботи та проводити роботу  над помилками диференційовано: учням високого рівня навченості – зазначати на березі відповідною позначкою, а вони самі повинні знайти в даному рядку слово або слова в яких допустили помилки і виправити їх; учням достатнього рівня навченості – підкреслити слово (вони самі повинні виправити помилку); учням середнього рівня навченості – закреслити помилку, допущену в слові і під контролем учителя учень повинен її виправити;  учням початкового рівня навченості – виправляти кожну помилку в словах. Практикуйте 1 раз на тиждень навчальну роботу над помилками за результатами перевірки домашніх завдань.
        Примірна схема проведення роботи над помилками
Слово, в якому допущено помилку
Правило з даного виду  орфограми
   Правильне   
    написання
        слова  
   Приклад




                                                      
ПАМ’ЯТКА № 1
1. Накресли схему (див. вище).
 2. Уважно прочитай слово, в якому допущена помилка. Знайди його   в    словнику і запиши з нового рядка в І колонці схеми (Слово).
3. Підкресли орфограму в слові, постав наголос.
4. Дай пояснення орфограми в ІІ колонці (Правило).
5. Запиши слово правильно (ІІІ колонка).
6. Підбери 1-2 приклади на те ж правило, запиши їх у ІV колонці   (Приклади). У кожному підкресли орфограму.
7. Після аналізу всіх орфографічних, мовленнєвих (лексичних), граматичних помилок працюй над пунктуаційними: запиши правильно речення, у якому є пунктограма, підкресли її  і поясни в дужках після речення.

ПАМ’ЯТКА № 2

Пам'ятай, що роботу над помилками необхідно починати з нового рядк
а
1. Пропуск, заміна букв.
Перепиши слово з помилк
ою. Підкресли місце, де було припущено помилку. Запиши слово без помилки. В дужках вкажи кількість звуків та букв в цьому слові. Поділи слово на склади, випиши голосні.

2. Перенос слова.
Випиши слово. Поділи його на склади. Вкажи всі можливі способи переносу.

3. Буквосполучення дж, дз.
Випиши слово
з помилкою – напиши правильно. Підкресли місце, де було припущено помилку. Придумай 4 слова на те сполучення, в якому помилка. Вкажи всі важливі способи переносу цих слів.

4. Буквосполучення йо, ьо.
Після голосного пиши буквосполучення йо, після приголосного - ьо.
Випиши слово  з помилкою – запиши правильно. Підкресли місце, де було припущено помилку. Придумай 4 слова на те буквосполучення, в якому є помилка.

5. Подовження приголосних звуків.
Випиши слово
з помилкою – запиши правильно. Підкресли місце, де було припущено помилку. Придумай і запиши 4 слова з тим подовженим приголосним звуком, на який припущено помилку.

6. Букви я, ю, є, і, ь, що позначають м'якість приголосних звуків.
Випиши слово
з помилкою, підкресли місце, де було припущено помилку – запиши правильно. Придумай 5 слів з м'якими приголосними. Підкресли букви, що позначають м'якість приголосних.

7. Ненаголошені голосні [є], [и], що перевіряються наголосом.
Випиши слово. Зміни його так, щоб ненаголошений голосний склад став наголошеним. Запиши перевірне слово. Підкресли букву ненаголошеного голосного.

8. Ненаголошені голосні [є], [и], що не перевіряються наголосом (словникові слова).
Подивись у словник, запиши слово правильно. Усно склади з цим словом речення. Випиши 4 слова з ненаголошеними [є], [и], що не перевіряються наголосом.

9. Сумнівні глухі приголосні звуки.
Випиши слово. Добери слово для перевірки - зміни його так, щоб після приголосного звука був голосний. Підкресли букву сумнівного приголосного.

10. Апостроф після б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї.
Випиши слово
з помилкою – запиши правильно. Придумай і запиши 4 слова з апострофом в корені слова.

11. Знаки в кінці речення (. ? !).
Склади речення правильно. Перебудуй речення у спонукальне (питальне).

12. Апостроф після префіксів перед я, ю, є, ї.
Випиши слово
з помилкою – запиши правильно. Придумай і запиши 4 слова з апострофом після префіксів, які закінчуються на приголосний.

13. Префікси роз-, без- (пишуться з буквою з).
Випиши слово
з помилкою – запиши правильно. Запиши 4 слова з тим префіксом, де в тебе помилка.

14. Префікси з-, с- (перед буквами к, п, т, х, ф пишеться префікс с).
Випиши слово
з помилкою – запиши правильно. Придумай 4 слова на припущену помилку, виділи префікс.

15. Написання префіксів і прийменників.
а) Випиши слова. Виділи префікс. Утвори від цього слова споріднені слова з різними префіксами.
б) Між словом і прийменником встав інше слово. Придумай речення з тим же прийменником.

16. Велика буква.
Випиши слово
з помилкою – запиши правильно. Запиши 4 слова на дане правило.

17. Суфікси - ськ, - цьк в українській мові пишуться з ь.
Випиши слово
з помилкою – запиши правильно. Запиши 4 слова з суфіксом -ськ, -цьк. Запиши їх. Правопис запам'ятай.

18. Префікси пре-, при- (префікс пре- пишеться тоді, коли його можна замінити словом «дуже»)
Випиши слово
з помилкою – запиши правильно. Придумай 4 слова на аналогічний правопис.

19. Правопис не з дієсловом.
(Не з дієсловом пишеться окремо, крім дієслів: нездужати, неволити, ненавидіти, нехтувати, недочувати, недосипати, недобачати).
Випиши слово
з помилкою – запиши правильно. Придумай 4 слова на аналогічний правопис.

20. Кома перед сполучниками а, але, що, щоб, ніж.
Придумай речення з тим сполучником, перед яким в тебе пропущена кома.

21. Відмінкові закінчення іменників.
Випиши слово, постав питання. Виділи закінчення. Визнач відмінок. Запиши 4 іменники у даній відмінковій формі.

22. Відмінкові закінчення прикметників.
Випиши слово, постав питання. Виділи закінчення. Визнач відмінок. Запиши 4 прикметники у даній відмінковій формі.

23. Особові закінчення дієслів.
Випиши слово. Виділи закінчення. Визнач дієвідміну - перевір правопис. (Букву є пишемо у закінченнях дієслів І дієвідміни; букву и - у закінченнях II дієвідміни). Запиши 4 дієслова у різних особових формах.

24. Правопис особових займенників.
Випиши слово
з помилкою – запиши правильно. Визнач особу, відмінок і число.

25. Помилка на невивчене правило.
Випиши слово
з помилкою – запиши слово правильно. Правопис запам'ятай. Склади речення з цим словом.






ВИДИ ПОМИЛОК

№ п/п
Види помилок

Суть помилки
1
Змістові
З
Не розкрито тему тексту,
невідповідність  роботи темі й основній думці.
Нечітко передано головну думку тексту.
Про щось сказано недостатньо.
Додано щось зайве.
Порушено послідовність викладу.
Відступи від теми.
2
Лексичні (мовленнєві)
Л
Слово вжито у невластивому йому значенні..
Використане спотворене, перекручене слово.
Невиправдано повторюються слово або спільнокореневі слова.
Невиправдано повторюються схожі речення.
Ужито зайве слово.
Ужито росіянізми, діалектизми та просторічні вирази.
Порушено лексичну сполуку.
Бідність і одноманітність синтаксичних конструкцій.
Уживання слів, не властивих зображуваній епосі.

3
Граматичні
Г
Ужито неправильно утворене слово.
Слово вжито у спотвореній формі.
Неправильно поєднано слова між собою. Неправильно побудовано речення.
Неправильно утворено форми ступенів порівняння якісних прикметників і прислівників.
Неправильне відмінювання числівників.
Неправильний вибір прийменника.
Неправильна побудова речень із дієприслівниковим зворотом.
Відрив  підрядного речення від головного.

4
Орфографічні
І
Слово записано з порушенням правил щодо написання літер, які позначають ненаголошені голосні, приголосні звуки, що уподібнюються, щодо вживання м’якого знака чи апострофа тощо.

5
Пунктуаційні
V
Неправильно розставлено розділові знаки.


6
Стилістичні
С
Неправильно вжито слово, яке не відповідає стилеві тексту.
Уживання мовних штампів.
Нагромадження в одному реченні слів, що належать до тієї самої частини мови.








Немає коментарів:

Дописати коментар