Українська мова

РОБОЧИЙ ЗОШИТ УЧНЯ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ



Просте речення. Просте ускладнене речення

               Експрес-тести

1 До стилістичних ресурсів простого речення не належать:
А) способи вираження членів речення;
Б) особливі випадки використання однорідності;
В) класифікація речень за будовою;
Г) порядок слів.

А
Б
В
Г




2. За метою висловлювання розрізняються речення:
А) розповідні, питальні, окличні;
Б)  розповідні, питальні, спонукальні;
В) питальні, окличні, поширені;
Г) розповідні, ускладнені, спонукальні.


А
Б
В
Г





3. Ускладненим є речення, у якому є…
 А) другорядні члени речення;
 Б) діалог;
 В) вставні слова (словосполучення, речення), звертання, відокремлення    (звороти);
    Г) пряма мова.

А
Б
В
Г




Комунікативна розминка
Замість знаків питання вставте пропущені назви типів простих речень за їхніми ознаками (наприклад, за наявністю ускладнювальних компонентів — ускладнене / неускладнене). Наведіть приклади до кожного типу речень.

http://subject.com.ua/lesson/mova/11klas/11klas.files/image002.jpg
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

       Письмова розминка

Дослідження-відновлення
Відновіть текст, доповнюючи речення однорідними членами та відокремленими членами речення
У чудових українських піснях, ..., ... зустрічаємо слова з пестливими, зменшувальними суфіксами. Це створює атмосферу доброзичливості і ... . Українську мову шанують у світі, ... . Твори українських письменників перекладено в багатьох країнах: ..., ..., ... . У плідному спілкуванні з іншими мовами українська вбирає з них крилаті слова, ... . Такі запозичення притаманні кожній розвиненій мові, ..
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа «Редактор»
 Знайдіть мовні помилки й виправте їх. Запишіть виправлені речення з відокремленими обставинами.
Завдяки наполегливої праці, школярі домоглися успіхів у навчанні. Слухавши розповідь про давні традиції українського народу, проймаємося гордістю за наше славне минуле. Про історію рідного краю ми дізнаємося, читавши книги. За відсутність бігових доріжок, ми не могли провести змагання з легкої атлетики. Завершуючи роботу, учні розійшлися по домівках. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

   Тема для розмови
Прочитайте виразно речення. Чи однаково вони передають образ вечора?  Визначте тип за будовою кожного речення.
1. На землю тихо спустився вечір (А. Ірха).
2. У яблуневому саду зоря вечірня грала, мережку ясно-золоту на землю закидала, лягали смуги голубі на пагорби рожеві, у тихій радості-журбі вклонявся вечір дневі (М. Рильський).
________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________





Робочий аркуш для учнів групи № 12




Урок 8. Складні випадки правопису: великої букви, імен та імен по батькові, прізвищ



                Експрес-тести
1.З великої букви пишуться усі слова в рядку:
А) З(з)бройні С(с)или України, П(п)південний Б(б)уг, Ч(ч)чумацький Ш(ш)лях ;
Б) Ш(ш)евченкове С(слово), Г(г)грінченків С(с)ловник, Б(б)іблія
В) П(п)резидент України, Б(б)білопільські В(в)улиці, А(а)азовське М(м)оре;
   Г) М(м)айдан Н(н)езалежності, К(к)иївська Р(р)усь, С(с)вятий  Д(д)ух.

А
Б
В
Г




2. Позначте рядок з правильними варіантами передачі імен з російської українською мовою: – Александр, Филлип, Елена, Кристина :
А) Александр, Філліп, Олена, Кристя;
Б) Олександр, Пілип, Альона, Кристина;
В) Олександр, Пилип, Олена, Христина;
Г) Олєксандр, Філип, Єлена, Христя.

А
Б
В
Г





3. Позначте рядок з правильними варіантами передачі імен та по батькові:
А) Петро Якович, Марія Івановна;
Б) Іван Сергієвич, Інна Миколаївна;
В) Дмитро Костянтинович, Світлана Павлівна;
 Г) Тарас Ігоревич, Каролина Савелівна



А
Б
В
Г




     Комунікативна розминка
Гра «Подорожуймо Україною»
Назвіть українські міста і села пов’язані з долею відомих людей
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
         Письмова розминка
Доберіть до іменників, що означають загальні назви, іменники – власні назви.
Вулиці міста: _______________________________________________________
Клички тварин: _____________________________________________________
Імена друзів:________________________________________________________
Відомі артисти, співаки: ______________________________________________
Назви річок: ________________________________________________________
Моря :______________________________________________________________
Країни: ____________________________________________________________
Назви цукерок: ______________________________________________________
Марки автомобілів: __________________________________________________
Сузір’я, планети: ____________________________________________________

Прочитайте імена та імена по батькові, поясніть їх творення і написання. Визначте, кому з відомих людей вони належать, доберіть із довідки потрібні прізвища і запишіть.

Тарас Григорович, Олесь Терентійович, Ніна Митрофанівна, Софія Михайлівна, Лариса Петрівна, Дмитро Васильович, Панас Якович, Марія Костянтинівна, Марія Оксентіївна, Катерина Василівна, Михайло Сергійович, Михайло Михайлович, Андрій Самійлович
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Довідка. Гончар, Матвієнко, Шевченко, Косач, Павличко, Ротару, Приймаченко, Заньковецька, Мирний, Білокур, Коцюбинський, Малишко, Грушевський.

       Тема для розмови
Напишіть історію свого родоводу, вживаючи слова з опрацьованими орфограмами

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Цікаві факти про українську писемність та мову
  Перший друкований буквар, виданий українським автором, мав назву «Наука до читання й розуміння слов'янського письма». Він вийшов іу світ у Вільні в 1596 р. стараннями Лаврентія Зизанія. До книжки було додано словник, який містив 1061 слово.
  Першим букварем, виданим в Україні, був «Буквар» («Азбука»), надрукований у 1574 р. у Львові першодрукарем Іваном Федоровим. Книжка складалася з абетки, складів, зразків відмінювання і короткої читанки. До нас дійшов лише один примірник, який знайдено в Римі 1927 р. Зберігається в бібліотеці Гарвардського університету (США). Факсимільне видання було здійснено в Києві 1964 та 1974 рр.
  Перший український словник, «Лексис з тлумаченням слов'янських слів на просту мову», складений після 1581 р. невідомим автором, лишився в рукописі. Він містив 896 слів. Автор підшив його до «Острозької Біблії», яка вийшла 1581 p., і в такому вигляді словник дійшов до нашого часу.

  Найдавнішими українськими поетесами, імена яких відомі, й про яких збереглися документальні свідчення, є інокиня Анисія Парфенівна і Анна Любовичівна; жили вони, очевидно, в кінці XVI – на початку XVIII ст. і залишили акровірші, де вписано їхні імена.
   Найстарішою українською піснею, запис якої зберігся до наших днів, вважається пісня «Дунаю, Дунаю, чому смутен течеш?»
 Найдавніша згадка про українську мовау датується 858 роком, а вперше українська мова було прирівняна до рівня літературної мови в кінці XVIII століття після виходу у 1798 році першого видання “Енеїди”, автором якої є  Іван Котляревський. Саме його і вважають засновником нової української літературної мови.
  Найбільш вживаною літерою в українському алфавіті є літера “п”. Також на цю літеру починається найбільша кількість слів. Тоді ж як найрідше вживаною літерою українського алфавіту є “ф”. В українській мові слова, які починається з цієї літери, в більшості випадків запозичені з інших мов
  Найбільшу кількість разів перекладений літературний твір – «Заповіт» Т.Г.Шевченка:  147 мовами народів світу.
 Найбільша кількість псевдонімів була у поета Олексндра Кониського – 141, у І.Франка – 99, письменник Осип Маковей користувався 56 псевдонімами.
  Найпершим вищим навчальним закладом в Україні була Острозька колегія, заснована в 1576 р. у місті Острог князем Костянтином Острозьким. Другий вищий навчальний заклад – Києво-Могилянська академія, заснована у 1623 р. шляхом об’єднання Київської братської і Лаврської шкіл. Це були на той час єдині вищі школи у східнослов’янському світі.
  Найдавнішим і єдиним давньоруським медичним довідником, що зберігся до наших часів, є лікарський трактат-порадник «Мазі» – узагальнена праця про лікування травами, який склала Євпраксія Мстиславна, онука Володимира Мономаха, у Х ст.
  Найдовше слово в українській мові. 31 літеру містить слово «рентгеноелектрокардіографічного».
  Найчастіше серед іменників вживається слово «рука», серед дієслів — «бути», прикметників — «великий», займенників — «він». Останні місця в таблиці частотності займають слова «мутація», «баклажка», «радист», «білочка».
  Найдовша абревіатура в українській мові - ЦНДІТЕДМП, яка розшифровується як Центральний науково-дослідний інститут інформації і техніко-економічних досліджень з матеріально-технічного постачання. Вона складається з дев'ять літер.
  Згідно з «Коротким словником синонімів української мови», у якому розроблено 4279 синонімічних рядів, найбільшу кількість синонімів має слово «бити» — 45. 
  Найбільшу кількість значень має абревіатура ПК. Це палац культури, паровий кран, передній край, перфокарта, Петербурзький комітет, Петроградський, комітет, підбирач-копнувач, пістолет-кулемет, Пітерський комітет, предметний каталог, Повітряний кодекс, пожежний кран, польовий караул, постійний комітет, променевий кінескоп, проміжний конденсатор, прохідницький комбайн, прядильно-крутильна (машина), парсек та інші.
  Цікаве про українську мову свого часу писав філолог Михайло Красуський. Згідно з його науковою працею «Давність української мови» (1880 рік), наша мова – першооснова багатьох мов Європи та Індії. Ці дослідження привели до висновку, що українська мова старша, аніж латинська, грецька чи старослов’янська.
І, наостанок, залишається додати, що українська мова займає друге місце в світі за мелодійністю (після італійської).
Що говорять про українську мову іноземці
Америка. Джон, журналіст
Для мене українська мова звучить дуже м'яко. Коли чуєш одних і тих же людей, що говорять українською і російською, то здається, що говорячи українською, вони добріші.
Франція. П’єр, науковець.
Мова, як і французька, дуже м'яка і створена для кохання. Хоча значення слів залишилося для мене цілковитою загадкою, мені постійно здавалося, що українці говорять про щось хороше. Таке враження, що українська - дуже доба і м'яка. Особливо мені подобається, коли нею розмовляють жінки - вона взагалі якась більш жіноча за звучанням.
Німеччина. Валерія, журналіст: коли я чую, як українці говорять, мені здається, що так швидко не можна говорити жодною іншою мовою. Українська мова дуже швидка і ритмічна. Вона звучить дуже приємно й мелодійно, а ще пристрасно. Німецька мова дуже монотонна і безпристрасна, всі звуки подібні, і ця різниця відразу відчувається. Українська мова схожа на пісню. Але багато ваших звуків просто зводять з розуму англомовних або німецькомовних людей, їм ніколи не вимовити правильно ваш «м'який знак» або дзвінке «р».
Італія. Габріель, гід:
Мені українська подобається і здається дуже мелодійною. Я знаю російську мову, так от вона набагато грубіша, і мені подобається, як у порівнянні з російською звучить багато українських слів. Українська дуже нагадує мені бразильський варіант португальської, вона така ж м'яка і тягуча..
І, наостанок, залишається додати, що українська мова займає друге місце в світі за мелодійністю (після італійської).На мовному конкурсі, який пройшов у Парижі у 1934 році, українськумову  визнано третьою найбільш красивою мовою в світі (після французької та перської) за такими критеріями, як фонетика, лексика, фразеологія.

                        РОБОЧИЙ АРКУШ ДЛЯ УЧНІВ ГРУПИ №12


Урок 9. Складні випадки правопису: слів із подвоєнням і подовженням приголосних, складних слів і слів іншомовного походження

                     
                Експрес-тести
1. Подовження відбувається в усіх словах:
 А) годин..ик, без..смертя, жит..я. блакит..ю;
 Б) письмен..ий, барок..о, ван..а, віл..а;
 В) говорін..я, світан..я, ріл..я, насін..я;
 Г) облич..я, збіж..я, Гол..андія, несказан..ий(дієпр.).
А
Б
В
Г




2.Правильно написані всі слова в рядку :
А) Кронштадт, Саласпілс, Теплодар, Кейп-таунт;
Б) Йошкар-Ола, Новгород-Сіверський, Оклахома-Сіті;
В) Великі сорочинці, Ростов на Дону Новомиргород;
Г) Бузький Лиман, Індійський океан, Кемберленд, Ріо-де-Жанейро.
А
Б
В
Г





3. Всі іменники в орудному відмінку записані правильно:
 А) молоддю, сіллю, голландцем, Руссю;
 Б) біллю, молоддістю, народністю, бонною ;
 В) галуззю, розповіддю, паралеллю, можливісттю;
 Г) кількістю, власністю, якістю, активністтю.

А
Б
В
Г





     Комунікативна розминка

Гра «Свої не гірші заморян»
По черзі кожен називає слово іншомовного походження, інші мають знайти українські відповідники. Наприклад: абзац – відступ, аванс – завдаток, аналогія – подібність.

     Письмова розминка
    Запишіть подані слова, додавши замість крапо літеру. Поясніть написання.
Ан..отація, барок..о, біл..ь, ват.., глос..арій, депрес..ія, дес…ерт, Ел..ада, кан..онада, лас..о, ман..а, міс..ія, мус.., інтермец..о, мец..о-сопрано, кас..овий, мадон..а, бон..а, ван..а, ін…овація, ім…іграція.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Дослідження-відновлення
Записати слова у дві колонки: у першу з подвоєнням букв, у другу – без подвоєння.
Мит..ю, огнен..ий, скажен..ий, височен..ий, антен..ий, тьмян..ий, вроджен..ий, ден..ий, орлин..ий, узбіч..я, Хмельнич..ина, неждан..ий, адресован..ий, одно- змін..ий, вікон..ий, роз’єднан..ий, олов`ян..ий, нескінчен..ий, електрон..ий, дерев`ян..ий, умотивован..ість, без..ахисний, аграрно-сировин..ий, гіл..я, антропоген..ий, туман..ий.
Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву – прочитаєте вислів В.Сухомлинського
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
        Тема для розмови
Прочитайте і прокоментуйте висловлювання відомого українського мовознавця С.Караванського
   Занадто часте вживання іншомовних слів дехто вважає за ознаку освіченості. Досвід же і практика свідчать, що любов до «вчених» слів часом приховує брак освіти і незнання рідної мови. Годі заперечувати, що сучасна культурна людина не може не вживати іншомовної лексики, а надто у сфері науки. Проте надмірне вживання іншомовних слів, а тим паче козиряння цим вживанням, не прикрашає мови сучасників. Іншомовні слова треба вживати там, де необхідно, де без них не можна обійтися. Там, де є можливість вживати свою лексику, краще вживати свою.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Немає коментарів:

Дописати коментар