РОБОЧИЙ ЗОШИТ УЧНЯ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Цікаві факти про українську писемність та мову
Просте речення. Просте ускладнене речення
Експрес-тести
1 До стилістичних ресурсів простого речення не належать:
А) способи вираження членів речення;
Б) особливі випадки використання однорідності;
В) класифікація речень за будовою;
Г) порядок слів.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
2. За метою висловлювання розрізняються речення:
А) розповідні, питальні, окличні;
Б) розповідні, питальні, спонукальні;
В) питальні, окличні, поширені;
Г) розповідні, ускладнені, спонукальні.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
3. Ускладненим є речення, у якому є…
А) другорядні члени речення;
Б) діалог;
В) вставні слова (словосполучення, речення), звертання, відокремлення (звороти);
Г) пряма мова.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Комунікативна розминка
Замість знаків питання вставте пропущені назви типів простих речень за їхніми ознаками (наприклад, за наявністю ускладнювальних компонентів — ускладнене / неускладнене). Наведіть приклади до кожного типу речень.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Письмова розминка
Дослідження-відновлення
Відновіть текст, доповнюючи речення однорідними членами та відокремленими членами речення
У чудових українських піснях, ..., ... зустрічаємо слова з пестливими, зменшувальними суфіксами. Це створює атмосферу доброзичливості і ... . Українську мову шанують у світі, ... . Твори українських письменників перекладено в багатьох країнах: ..., ..., ... . У плідному спілкуванні з іншими мовами українська вбирає з них крилаті слова, ... . Такі запозичення притаманні кожній розвиненій мові, ..
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа «Редактор»
Знайдіть мовні помилки й виправте їх. Запишіть виправлені речення з відокремленими обставинами.
Завдяки наполегливої праці, школярі домоглися успіхів у навчанні. Слухавши розповідь про давні традиції українського народу, проймаємося гордістю за наше славне минуле. Про історію рідного краю ми дізнаємося, читавши книги. За відсутність бігових доріжок, ми не могли провести змагання з легкої атлетики. Завершуючи роботу, учні розійшлися по домівках. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема для розмови
Прочитайте виразно речення. Чи однаково вони передають образ вечора? Визначте тип за будовою кожного речення.
1. На землю тихо спустився вечір (А. Ірха).
2. У яблуневому саду зоря вечірня грала, мережку ясно-золоту на землю закидала, лягали смуги голубі на пагорби рожеві, у тихій радості-журбі вклонявся вечір дневі (М. Рильський).
________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Робочий аркуш для учнів групи № 12
Урок 8. Складні випадки правопису: великої букви, імен та імен по батькові, прізвищ
Експрес-тести
1.З великої букви пишуться усі слова в рядку:
А) З(з)бройні С(с)или України, П(п)південний Б(б)уг, Ч(ч)чумацький Ш(ш)лях ;
Б) Ш(ш)евченкове С(слово), Г(г)грінченків С(с)ловник, Б(б)іблія
В) П(п)резидент України, Б(б)білопільські В(в)улиці, А(а)азовське М(м)оре;
Г) М(м)айдан Н(н)езалежності, К(к)иївська Р(р)усь, С(с)вятий Д(д)ух.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
2. Позначте рядок з правильними варіантами передачі імен з російської українською мовою: – Александр, Филлип, Елена, Кристина :
А) Александр, Філліп, Олена, Кристя;
Б) Олександр, Пілип, Альона, Кристина;
В) Олександр, Пилип, Олена, Христина;
Г) Олєксандр, Філип, Єлена, Христя.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
3. Позначте рядок з правильними варіантами передачі імен та по батькові:
А) Петро Якович, Марія Івановна;
Б) Іван Сергієвич, Інна Миколаївна;
В) Дмитро Костянтинович, Світлана Павлівна;
Г) Тарас Ігоревич, Каролина Савелівна
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Комунікативна розминка
Гра «Подорожуймо Україною»
Назвіть українські міста і села пов’язані з долею відомих людей
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Письмова розминка
Доберіть до іменників, що означають загальні назви, іменники – власні назви.
Вулиці міста: _______________________________________________________
Клички тварин: _____________________________________________________
Імена друзів:________________________________________________________
Відомі артисти, співаки: ______________________________________________
Назви річок: ________________________________________________________
Моря :______________________________________________________________
Країни: ____________________________________________________________
Назви цукерок: ______________________________________________________
Марки автомобілів: __________________________________________________
Сузір’я, планети: ____________________________________________________
Прочитайте імена та імена по батькові, поясніть їх творення і написання. Визначте, кому з відомих людей вони належать, доберіть із довідки потрібні прізвища і запишіть.
Тарас Григорович, Олесь Терентійович, Ніна Митрофанівна, Софія Михайлівна, Лариса Петрівна, Дмитро Васильович, Панас Якович, Марія Костянтинівна, Марія Оксентіївна, Катерина Василівна, Михайло Сергійович, Михайло Михайлович, Андрій Самійлович
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Довідка. Гончар, Матвієнко, Шевченко, Косач, Павличко, Ротару, Приймаченко, Заньковецька, Мирний, Білокур, Коцюбинський, Малишко, Грушевський.
Тема для розмови
Напишіть історію свого родоводу, вживаючи слова з опрацьованими орфограмами
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Цікаві факти про українську писемність та мову
Перший друкований буквар, виданий
українським автором, мав назву «Наука до читання й розуміння слов'янського
письма». Він вийшов іу світ у Вільні в 1596 р. стараннями Лаврентія Зизанія. До
книжки було додано словник, який містив 1061 слово.
Першим букварем, виданим в Україні,
був «Буквар» («Азбука»), надрукований у 1574 р. у Львові першодрукарем Іваном
Федоровим. Книжка складалася з абетки, складів, зразків відмінювання і короткої
читанки. До нас дійшов лише один примірник, який знайдено в Римі 1927 р.
Зберігається в бібліотеці Гарвардського університету (США). Факсимільне видання
було здійснено в Києві 1964 та 1974 рр.
Перший український словник, «Лексис
з тлумаченням слов'янських слів на просту мову», складений після 1581 р.
невідомим автором, лишився в рукописі. Він містив 896 слів. Автор підшив його
до «Острозької Біблії», яка вийшла 1581 p., і в такому вигляді словник дійшов
до нашого часу.
Найдавнішими українськими поетесами,
імена яких відомі, й про яких збереглися документальні свідчення, є інокиня
Анисія Парфенівна і Анна Любовичівна; жили вони, очевидно, в кінці XVI – на
початку XVIII ст. і залишили акровірші, де вписано їхні імена.
Найстарішою українською піснею,
запис якої зберігся до наших днів, вважається пісня «Дунаю, Дунаю, чому смутен
течеш?»
Найдавніша згадка про українську мовау
датується 858 роком, а вперше українська мова було прирівняна до рівня
літературної мови в кінці XVIII століття після виходу у 1798 році першого видання
“Енеїди”, автором якої є Іван Котляревський. Саме його і вважають
засновником нової української літературної мови.
Найбільш вживаною літерою в
українському алфавіті є літера “п”. Також на цю літеру починається найбільша
кількість слів. Тоді ж як найрідше вживаною літерою українського алфавіту є
“ф”. В українській мові слова, які починається з цієї літери, в більшості
випадків запозичені з інших мов
Найбільшу кількість разів
перекладений літературний твір – «Заповіт» Т.Г.Шевченка: 147 мовами
народів світу.
Найбільша кількість псевдонімів була у
поета Олексндра Кониського – 141, у І.Франка – 99, письменник Осип Маковей
користувався 56 псевдонімами.
Найпершим вищим навчальним закладом
в Україні була Острозька колегія, заснована в 1576 р. у місті Острог князем
Костянтином Острозьким. Другий вищий навчальний заклад – Києво-Могилянська
академія, заснована у 1623 р. шляхом об’єднання Київської братської і Лаврської
шкіл. Це були на той час єдині вищі школи у східнослов’янському світі.
Найдавнішим і єдиним давньоруським
медичним довідником, що зберігся до наших часів, є лікарський трактат-порадник
«Мазі» – узагальнена праця про лікування травами, який склала Євпраксія
Мстиславна, онука Володимира Мономаха, у Х ст.
Найдовше слово в українській мові.
31 літеру містить слово «рентгеноелектрокардіографічного».
Найчастіше серед іменників
вживається слово «рука», серед дієслів — «бути», прикметників — «великий»,
займенників — «він». Останні місця в таблиці частотності займають слова
«мутація», «баклажка», «радист», «білочка».
Найдовша абревіатура в українській
мові - ЦНДІТЕДМП, яка розшифровується як Центральний науково-дослідний інститут
інформації і техніко-економічних досліджень з матеріально-технічного
постачання. Вона складається з дев'ять літер.
Згідно з «Коротким словником
синонімів української мови», у якому розроблено 4279 синонімічних рядів,
найбільшу кількість синонімів має слово «бити» — 45.
Найбільшу кількість значень має
абревіатура ПК. Це палац культури, паровий кран, передній край, перфокарта,
Петербурзький комітет, Петроградський, комітет, підбирач-копнувач,
пістолет-кулемет, Пітерський комітет, предметний каталог, Повітряний кодекс,
пожежний кран, польовий караул, постійний комітет, променевий кінескоп,
проміжний конденсатор, прохідницький комбайн, прядильно-крутильна (машина),
парсек та інші.
Цікаве про українську мову свого
часу писав філолог Михайло Красуський. Згідно з його науковою працею «Давність
української мови» (1880 рік), наша мова – першооснова багатьох мов Європи та
Індії. Ці дослідження привели до висновку, що українська мова старша, аніж
латинська, грецька чи старослов’янська.
І, наостанок, залишається додати, що
українська мова займає друге місце в світі за мелодійністю (після італійської).
Що говорять про українську мову іноземці
Америка. Джон, журналіст
Для мене українська мова звучить дуже м'яко. Коли
чуєш одних і тих же людей, що говорять українською і російською, то здається,
що говорячи українською, вони добріші.
Франція. П’єр, науковець.
Мова, як і французька, дуже м'яка і створена для
кохання. Хоча значення слів залишилося для мене цілковитою загадкою, мені
постійно здавалося, що українці говорять про щось хороше. Таке враження, що
українська - дуже доба і м'яка. Особливо мені подобається, коли нею розмовляють
жінки - вона взагалі якась більш жіноча за звучанням.
Німеччина. Валерія, журналіст: коли я чую, як українці говорять, мені здається,
що так швидко не можна говорити жодною іншою мовою. Українська мова дуже швидка
і ритмічна. Вона звучить дуже приємно й мелодійно, а ще пристрасно. Німецька
мова дуже монотонна і безпристрасна, всі звуки подібні, і ця різниця відразу
відчувається. Українська мова схожа на пісню. Але багато ваших звуків просто
зводять з розуму англомовних або німецькомовних людей, їм ніколи не вимовити
правильно ваш «м'який знак» або дзвінке «р».
Італія.
Габріель, гід:
Мені
українська подобається і здається дуже мелодійною. Я знаю російську мову, так
от вона набагато грубіша, і мені подобається, як у порівнянні з російською
звучить багато українських слів. Українська дуже нагадує мені бразильський
варіант португальської, вона така ж м'яка і тягуча..
І, наостанок, залишається додати, що
українська мова займає друге місце в світі за мелодійністю (після італійської).На мовному конкурсі, який пройшов у Парижі у 1934
році, українськумову визнано третьою найбільш красивою мовою в світі
(після французької та перської) за такими критеріями, як фонетика, лексика,
фразеологія.
РОБОЧИЙ АРКУШ ДЛЯ УЧНІВ ГРУПИ №12
РОБОЧИЙ АРКУШ ДЛЯ УЧНІВ ГРУПИ №12
Урок 9. Складні
випадки правопису: слів із подвоєнням і подовженням приголосних, складних слів
і слів іншомовного походження
Експрес-тести
1. Подовження відбувається в усіх словах:
А) годин..ик, без..смертя, жит..я.
блакит..ю;
Б) письмен..ий, барок..о, ван..а,
віл..а;
В) говорін..я, світан..я, ріл..я,
насін..я;
Г) облич..я, збіж..я, Гол..андія,
несказан..ий(дієпр.).
А
|
Б
|
В
|
Г
|
2.Правильно написані всі слова в рядку :
А) Кронштадт, Саласпілс, Теплодар, Кейп-таунт;
Б) Йошкар-Ола, Новгород-Сіверський, Оклахома-Сіті;
В) Великі сорочинці, Ростов на Дону Новомиргород;
Г) Бузький Лиман, Індійський океан, Кемберленд, Ріо-де-Жанейро.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
3. Всі іменники в орудному відмінку записані правильно:
А) молоддю, сіллю, голландцем, Руссю;
Б) біллю, молоддістю, народністю,
бонною ;
В) галуззю, розповіддю, паралеллю,
можливісттю;
Г) кількістю, власністю, якістю,
активністтю.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Комунікативна розминка
Гра «Свої не гірші заморян»
По черзі кожен називає слово іншомовного походження, інші
мають знайти українські відповідники. Наприклад: абзац – відступ, аванс – завдаток,
аналогія – подібність.
Письмова розминка
Запишіть подані слова, додавши замість крапо літеру. Поясніть
написання.
Ан..отація, барок..о, біл..ь, ват.., глос..арій, депрес..ія, дес…ерт,
Ел..ада, кан..онада, лас..о, ман..а, міс..ія, мус.., інтермец..о, мец..о-сопрано,
кас..овий, мадон..а, бон..а, ван..а, ін…овація, ім…іграція.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дослідження-відновлення
Записати слова у дві колонки: у першу з подвоєнням букв,
у другу – без подвоєння.
Мит..ю, огнен..ий, скажен..ий,
височен..ий, антен..ий, тьмян..ий, вроджен..ий, ден..ий, орлин..ий, узбіч..я,
Хмельнич..ина, неждан..ий, адресован..ий, одно- змін..ий, вікон..ий,
роз’єднан..ий, олов`ян..ий, нескінчен..ий, електрон..ий, дерев`ян..ий,
умотивован..ість, без..ахисний, аграрно-сировин..ий, гіл..я, антропоген..ий,
туман..ий.
Ключ. Підкресліть у
кожному слові першу букву – прочитаєте вислів В.Сухомлинського
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема для розмови
Прочитайте і прокоментуйте висловлювання відомого
українського мовознавця С.Караванського
Занадто часте вживання іншомовних слів дехто
вважає за ознаку освіченості. Досвід же і практика свідчать, що любов до
«вчених» слів часом приховує брак освіти і незнання рідної мови. Годі
заперечувати, що сучасна культурна людина не може не вживати іншомовної
лексики, а надто у сфері науки. Проте надмірне вживання іншомовних слів, а тим
паче козиряння цим вживанням, не прикрашає мови сучасників. Іншомовні слова
треба вживати там, де необхідно, де без них не можна обійтися. Там, де є
можливість вживати свою лексику, краще вживати свою.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Немає коментарів:
Дописати коментар