Методична робота

ВЕДЕННЯ ЖУРНАЛІВ ОБЛІКУ ТЕОРЕТИЧНОГО НАВЧАННЯ
(ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ПІДГОТОВКА)
Нормативно-правове забезпечення оформлення класних журналів
          Закон України «Про загальну середню освіту»;
          Постанова Кабінету Міністрів України від 14.06.2000 № 964            «Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад»;
          Постанова Кабінету Міністрів України від 21.11.2011 № 1392             «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти»;
          Положення  про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 30.12.2014 № 1547 та зареєстровано в Міністерстві  юстиції України 14.02.2015 за № 157/26602);
          Наказ Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 № 496     «Про затвердження Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів»;
          Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та порту України від 10.05.2011 № 423 «Про затвердження єдиних зразків обов’язкової ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності»;
          Наказ Міністерства освіти і науки України від 07.02.2012 № 115     «Про внесення змін до Положення про похвальний лист «За високі досягнення у навчанні» та похвальну грамоту «За особливі досягнення у вивченні окремих предметів» (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 21.02.2012 за № 271/20584);
          Наказ Міністерства освіти і науки України
від 17.03.2015 № 306 «Про затвердження Положення про золоту медаль «За високі досягнення у навчанні» та срібну медаль «За досягнення у навчанні»;
          Наказ Міністерства освіти і науки України від 14.04.2008 № 319     «Про затвердження Інструкції про переведення та випуск учнів (вихованців) навчальних закладів у системі загальної середньої освіти»;
          Наказ Міністерства освіти і науки України від 13.04.2011 № 329     «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти»;
          Наказ Міністерства освіти і науки України від 2108.2013 № 1222     «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти»;
          Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Міністерства охорони здоров'я України від 01.02.2013 № 72/78                       «Про затвердження Інструкції про звільнення від проходження державної підсумкової атестації учнів (вихованців) загальноосвітніх навчальних закладів за станом здоров'я»;
          Лист Міністерства освіти і науки України від 29.10.2007 № 1/9-651 «Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів»;
          Лист Міністерства освіти і науки України від 21.08.2010 № 1/9-580 «Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення у загальноосвітніх навчальних закладах предметів інваріантної складової навчального плану у 2010/2011 навчальному році».

Зразки оформлення журнальних сторінок
Українська мова
Дата
Зміст уроку
Завдання додому
1
01
09
Тема.
Опрацювати § 3, виконати впр. 12, відповісти на запитання (С. 9).
2
05

09
Тема. Контрольне читання мовчки тексту наукового стилю.

7
23


09
Навчальний диктант.
Опрацювати § 4, вивчити правила.
А. Виконати впр. 72 (письмово), впр. 70 (усно).
Б. Написати твір-опис на тему «Осінь у моєму місті», указати вид дієслів.
10
15
10
Контрольна тестова
 робота № 1. Дієслово
.

15
04
11
РМ № 1. Контрольний твір на морально-етичну тему.
Вивчити, написати, виписати, скласти, прочитати, опрацювати
16
04
11
РМ № 2. Контрольний твір на морально-етичну тему.
Повторити
25
15
11
РМ № 3. Аналіз контрольного твору.

26
29
11
РМ № 4. Контрольний докладний переказ тексту наукового стилю.

27
29
11
РМ № 5. Контрольний докладний переказ тексту наукового стилю.

30
15
12
РМ № 6. Аналіз контрольного переказу.
Виконати  завдання  5  або  написати фантастичну розповідь «Сон про майбутнє».
31
20

12
Контрольний диктант.
Опрацювати § 13, скласти опорну таблицю з теми.
39
11
   

    01
Тема.

Опрацювати § 25, виконати
впр. 285,
* скласти тестові завдання до вивченої теми.
46
15
  
    02
Тема.
Контрольне аудіювання тексту художнього стилю.

Доцільно  пропонувати  учням  завдання    для  індивідуального  виконання . У  журналі  робиться  помітка *  (індивідуальне  завдання).
Добираючи  завдання,  потрібно  дотримуватися принципу диференціації : група А, група Б.

01





09
Усний твір
05





09
Читання мовчки
23





09
Зошит
15





10
Тематична
04





11
04





11
15





11
Діалог
29





11
29





11
Зошит
15





12

20





12
Зошит
Тематична
І семестр
Скоригована
9
9
н
н
9
8
9
9

9

9

9
8

9




5
6

6
7
6
7
6

7
5
7

6
7
н
7





8
8
7
н
7
6
7
н
н

8

7
7

7





11





01
Усний переказ
15





02
Аудіювання
Тематична
04





02
09





02
15





02
Читання вголос
Зошит
15





12
20





12
Тематична
ІІ семестр
Скоригована
Річна
ДПА
Апеляційна
8

8
8
8













5

6
7
6















н
н
7
н
н












Звертаємо увагу, що додатковий запис щодо теми над датами в журналі не робиться.

Українська література

Дата
Зміст уроку
Завдання додому
1
01



      09
Вступ. Українська література в контексті розвитку суспільства др. пол. ХХ ст.
Опрацювати С. 8-12, відповісти на запитання
(С. 13), виписати цитати до характеристики образу.
2
05
      09
Тема. ТЛ: соціально-психологічний роман.

3
09




      09
Виразне читання. Тема.
Опрацювати С. 18-29, вивчити напам’ять поезію О.Кониського «Молитва».
* Підготувати повідомлення про Марусю Чурай.
4
13
      09
Позакласне читання. Література рідного краю. Тема.

14
10

      10
Контрольна робота № 1 . Творчість І. Нечуя-Левицького й Панаса Мирного (тест).

15
15


     10
Позакласне читання. Поетичний дивосвіт І.Франка.
Вивчити, написати, виписати, скласти, прочитати, опрацювати тощо
20
14
 

      11
РМ № 1. Усний навчальний міні-твір за  романом Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Повторити
21
14
      11
РМ № 2. Письмова творча робота за поетикою віршівМ. Вороного.

32
15
12
Тема.

33
19

      12
Контрольна робота № 5 ( твір за літературною спадщиною Лесі Українки або В. Стефаника).

34
19
   
      12
Контрольна робота № 5 (твір за літературною спадщиною Лесі Українки або В. Стефаника).

На письмові контрольні твори відводимо 2 уроки.
Доцільно  пропонувати  учням  завдання    для  індивідуального  виконання . У  журналі  робиться  помітка *  (індивідуальне  завдання).
Добираючи  завдання,  потрібно  дотримуватися принципу диференціації : група А, група Б.



01







09
05







09
09







09
13







09
10







10
Тематична
15







10
Напам’ять
14







11
14







11
15







12
19







12
Зошит
Тематична
І семестр
Скоригована
ІІ семестр
Скоригована
Річна
ДПА
Апеляційна
Бойко
10
10

11
н
10

10

10

10
10
10
10








7
6

7
7

9

7

7
6
7
7







8
8

8
7
8

8
н
н

8
9
8
8










Навчально-плануюча документація викладача – це основне «озброєння» у його педагогічній діяльності.
Навчально-плануючадокументація викладача складається з основних документів:
Програма Міністерства освіти і науки з предмета
Робоча навчальна програма з предмета
Поурочно-тематичний план
План роботи кабінету
Паспорт комплексного методичного забезпечення

Основним документом для подальшої організації навчального процесу з предмета є типова навчальнапрограма Міністерства освіти і науки з предмета.
У 2017-2018 н.р. вивчення української мови та літератури здійснюється за навчальними програмами за рівнем стандарту (мова), рівнем стандарту та академічним (література), затвердженими наказом МОН України від 14.07.2016 №826.
Робоча навчальна програма - документ, що визначає зміст і обсяг знань і умінь учнів. Вона розробляється викладачем на основі типової навчальної програми з урахуванням специфіки професії та регіонального компоненту, погоджується відповідною методичною (цикловою) комісією (пункт 2.2.2. Положення про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України від 30.05.2006 №419 зі змінами від 10.07.2015 №746)
ЗРАЗОК РОБОЧОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ
Поурочно-тематичний планскладається викладачем  відповідно до робочих навчальних програм, розглядається і схвалюється на засіданні відповідної методичної (циклової) комісії, затверджується заступником директора з навчальної роботи (методистом) та є документом багаторазового користування (якщо поурочно-тематичне планування затверджене на 3 роки навчання, воно не перезатверджується) (пункт 2.2.3. Положення).
При складанні поурочно-тематичного планування з української мовиповинні враховуватися всі аспекти мовної та мовленнєвої змістової ліній, фронтальні види контрольних робіт (переказ, твір, диктант). До речі, у методичних рекомендаціях щодо викладання навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних закладах у 2017-2018 н.р. (лист МОН України від 09.08.2017 №1/9-436) пропонується зняти з фронтальних видів контрольних робіт аудіювання та читання мовчки, залишивши тільки навчальні види цих робіт.
При складанні поурочно-тематичного планування з української літератури необхідно звернути увагу на необхідну кількість годин для текстуального вивчення творів, позакласне читання, розвиток мовлення та контроль оцінювання.
ЗРАЗОК ПОУРОЧНО-ТЕМАТИЧНОГО ПЛАНУВАННЯ
План роботи кабінету складається  завідуючим кабінету і передбачає такі розділи :
·      Організаційна, господарча робота
·      Навчально-методична робота
·      Удосконалення матеріально-технічної бази кабінету
·      Позаурочна робота з учнями
·      Інформаційно-бібліографічна робота
·      Охорона праці
Також складається помісячний план і подається звіт щодо його виконання.
План роботи затверджується керівником навчального закладу.  Наприклад у ДНЗ «Сумський хіміко-технологічний центр ПТО»  методичною радою було прийняте рішення про розгляд плану роботи кабінету цикловою комісією, погодження з керівником структурного підрозділу та затвердження директором закладу.
ЗРАЗОК ПЛАНУ РОБОТИ КАБІНЕТУ
Паспорт комплексно-методичного забезпечення кабінету  - це документ,  у якому зафіксована навчально-методична документація, навчальна та методична література, а також стандартний систематизований набір засобів навчання, необхідних для повного та якісного вивчення всіх вузлових питань щодо теми програми навчальної дисципліни (обладнання, наочність, інструкційно-технологічний матеріал, картки контролю та самоконтролю знань, умінь і навичок, творчі завдання тощо)
ЗРАЗОК ПАСПОРТА


Оформлення журналу обліку теоретичного навчання з української мови та літератури
Нормативно-правове забезпечення оформлення класних журналів
·      Наказ Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 № 496     «Про затвердження Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів»;
·      Інструкція з ведення журналу обліку теоретичного навчання учнів професійно-технічних навчальних закладів, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 26.01.2011 № 59.    

РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо ведення журналу

    Усі записи щодо оцінювання різних видів діяльності та контролю роблять у формі називного відмінка: Зошит; Тематична; І семестр; Річна тощо.
    За письмові роботи бали ставляться в графі того дня, коли вони проводились.
    Поточна оцінка виставляється до журналу з надписом, що засвідчує дату проведення заняття, коли здійснювалося опитування учнів.
    Тематична оцінка виставляється до класного журналу в колонку надписом Тематична (без дати). Тематична оцінка не підлягає коригуванню
    Семестрова оцінка може підлягати коригуванню. Скоригована семестрова оцінка виставляється без дати у колонку надписом Скоригована поруч з колонкою І семестр, ІІ семестр. Колонки для виставлення скоригованих оцінок відводяться навіть за відсутності учнів, які виявили бажання їх коригувати. У разі, якщо учневі не вдалося підвищити результати, запис у колонку Скоригована не робиться.
        Оцінка за контрольний твір, переказ ставиться у колонку з датою написання роботи 9надпис «Твір», «Переказ» не робиться»).
        У разі відсутності учня на уроці протягом місяця в колонці за ведення зошита ставиться н/о (нема оцінки).
        Оцінку за читання напам’ять поетичних або прозових творів з української літератури виставляють у колонку без дати з надписом «Напам’ять».
        У кінці навчального року у журналі на сторінці (справа) робиться відповідний запис:
Програму за 201_/201_ навчальний рік
виконано в повному обсязі.
Кількість контрольних робіт
За програмою                  Виконано
Підпис та ПІП викладача.

Оформлення записів у журналі теоретичного навчання  з української мови та української літератури в 2016-2017 н.р.


Українська мова

Усі надписи колонок на сторінці «Облік навчальних досягнень учнів» здійснюються в називному відмінку однини. Наприклад: Зошит, Тематична, І семестр, ІІ семестр, Скоригована, Річна, ДПА, Апеляційна.
Оцінювання результатів мовленнєвої діяльності відбувається за такими показниками: аудіювання (слухання й розуміння прослуханого), говоріння й письмо (діалогічне й монологічне мовлення), читання вголос і мовчки, мовні знання і вміння, правописні (орфографічні і пунктуаційні) уміння учнів.
На сторінці «Зміст уроку» робиться запис: «Контрольна робота №1 (тест). Дієслово. Контрольне читання мовчки», або: «Контрольна робота №3 (тест). Безсполучникове складне речення». На сторінці «Облік навчальних досягнень учнів» під датою виставляються оцінки або «Н» у разі відсутності учня. Рекомендуємо для полегшення самоконтролю уроки розвитку мовлення, контрольні роботи нумерувати.

Окрім контрольної роботи з мовної теми, фронтально оцінюються також аудіювання, читання мовчки, диктант, письмовий переказ і письмовий твір.
Перевірка мовних знань і вмінь здійснюється за допомогою завдань тестового характеру. Наприкінці кожної теми проводиться контрольна робота. На виконання роботи відводиться 15-20 хвилин уроку, залежно від характеру виучуваного матеріалу. Решту часу контрольного уроку може бути використано на виконання завдань з аудіювання, читання мовчки.

Фронтальні види контрольних робіт
Рівень стандарту, академічний рівень

Форми контролю
10 клас
11 клас
І семестр
ІІ семестр
І семестр
ІІ семестр
Перевірка мовної теми
2
2
2
2
Письмо:   переказ
1
1
1
1
твір
1
-
1
-
Правопис:     диктант
1
1
1
1
Аудіювання
1
1
Читання мовчки
1
1

* Основною формою перевірки мовної теми, аудіювання і читання мовчки є тестові завдання.
** Основною формою перевірки орфографічної і пунктуаційної грамотності є контрольний текстовий диктант.
Індивідуально оцінюється: говоріння (діалог, усний переказ, усний твір) і читання вголос. До цих видів діяльності не відводять окремого уроку, а результати оцінювання виставляють у колонку без дати і враховують у найближчу тематичну.
Тематична оцінка виставляється на основі поточних з урахуванням оцінки за контрольну роботу. Якщо учень був відсутній під час написання цієї контрольної роботи, він її не писатиме в інший час, і тематична оцінка йому виставлятиметься лише на підставі поточних.
Один раз на семестр у кожному класі окремо здійснюється контроль за орфографічною та пунктуаційною грамотністю учнів (контрольний диктант).
Контрольний диктант слід провести перед останньою контрольною роботою кожного семестру й оцінку за нього врахувати як поточну при виставленні тематичної.
На сторінці «Облік навчальних досягнень учнів» у день проведення контрольного диктанту під датою виставляються оцінки та «н» тим, хто був відсутній. Якщо учня не було на уроці, то він не писатиме контрольний диктант в інший час.
На сторінці «Зміст уроку» робиться запис: «Контрольний диктант».
Оцінка за зошит виставляється до класного журналу один раз на місяць і вважається поточною, тобто враховується до найближчої тематичної.
Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних. При цьому мають враховуватися динаміка особистих навчальних досягнень учнів протягом семестру, важливість теми, тривалість її вивчення, складність  змісту тощо.
Оформлення сторінок обліку проведених занять та навчальних досягнень учнів з української мови у класному журналі
Орієнтовна схема запису в журналі результатів оцінювання навчальних досягнень учнів з української мови подано у методичному листі Міністерства від 21.08.2012 №1/9-580.

Прізвище та ім’я учня

 
N
п/п

Число, місяць

 

04



09
06



 09
11



 09
13



09
18



 09
20



 09
25



 09
27



 09
Зошит
02



 10
04



 10
09



 10
11



 10
Діалог
16



 10
Усний твір
18



 10
23



 10
25



 10
Зошит
06



 11
08



 11
13



 11
15



 11
20



 11
22



 11
27



 11
Зошит
Тематична
1
Брик Ольга

10

8

10


9

10

9
10

10

10

9

10
10


10
10
10
10
2
Вакула Інна
6


8
7


9
8
8
9
8

8

9
8

7
8
6
9

9
10
8
9
9
9
3
Вовк Іван


4

5

6

4

7

6
6

7



6

7
7


7
7
7
7
































Число місяць

 

Прізвище та ім’я учня

 
N
п/п


04



 12
06



 12
11



 12
12



  12
13



  12
14



  12
18



 12
Читання мовчки
Зошит
21



 12
22



  12
Тематична
I семестр
Скоригована
16



 01
18



 01
23



 01
25



 01
29



 01
30



 01
31



 01
Зошит
05



 02
07



  02
Усний переказ
12



 02
14



 02
1
Брик Ольга
9

10

9
11

11
11
9
10
10
10

9
9
9
10
9
9

10

11
10
9

2
Вакула Інна


7

8
8
8
7
8
9
8
8
9



6
7
8

8
7
9

8

8
3
Вовк Іван

6

6

6
7
5
6
6
6
6
7


8

7
6
8

5

7
6

7
































 



Прізвище та ім’я учня

 
N
п/п

Число, місяць

 





Зошит

Аудіювання
Тематична






Читання вголос



Зошит








Зошит


1
Брик Ольга
9

10

9
10
10
10
9

9
10


10
8
8
10
10

10

10
11


11
9


2
Вакула Інна

7

8
8
8
8
8

8
7

9
6
9

8
9
8
8

7


7
8
8
8

8
3
Вовк Іван
7

7

4
6
7
7


6
7


7
6

7
7

6

7
6
7

7
7
8



































































































































N
п/п

Число, місяць

 

Прізвище та ім’я учня

 




Зошит


Тематична
II семестр
Скоригована
Річна
ДПА
Апеляційна
1
Брик Ольга
10


10
11
10
11
10

10
11

2
Вакула Інна
8

7
9
9
8
9
8

9
9

3
Вовк Іван

6

8
8
7
8
7

7
7

















Для запису уроків розвитку мовлення в журналі використовується абревіатура РМ.
Заповнюючи графу «Домашнє завдання», необхідно вказати, що саме треба виконати. Наприклад: Вивчити § 2. Виконати вправу 21 (письмово). Скласти конспект статті.
Домашні завдання можуть бути різнорівневими (гр.А., гр.Б.), або підвищеної складності, індивідуальні (*).
Записуючи домашнє завдання першого уроку, необхідно зазначити, за яким підручником працює група.
№ з/п
Дата
Зміст уроку
Завдання додому
Глазова О.М., Коритнік Л.І. Українська мова: підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2012
16
04

     12
Пунктограми при відокремлених другорядних членах речення.
Скласти таблицю «Відокремлені другорядні члени речення», дібрати приклади. Виконати вправу 84 (письмово).
17
06

     12
Контрольна робота № 1 (тест). Морфологічні засоби стилістики.
Записати текст з художньої літератури на 50-60 слів. Підкреслити в ньому всі орфограми. Виконати повний орфографічний аналіз 10 слів.




Звертаємо особливу увагу, що додатковий запис щодо теми над датами в журналі не ставиться.
Українська література
Видами оцінювання навчальних досягнень учнів з української літератури є поточне, тематичне, семестрове, річне та державна підсумкова атестація.
Наприкінці кожної теми проводиться контрольна робота в одній із форм (див.: таблиця «Обов’язкова кількість видів контролю»), якою перевіряються знання та компетентності учнів із цієї теми.
На сторінці «Зміст уроку» робиться запис: «Контрольна робота (вид роботи) Назва розділу». Наприклад: «Контрольна робота №2 (твір). Проза 20-30–х років ХХст. Творчість Миколи Хвильового, Ю.Яновського, Остапа Вишні». На сторінці «Облік навчальних досягнень учнів» під датою виставляються оцінки або «н» у разі відсутності учня.
Тематична оцінка виставляється на основі поточних з урахуванням оцінки за контрольну роботу.
Можливі види контрольних робіт:
ü тест;
ü відповіді на запитання;
ü контрольний літературний  диктант;
ü анкета головного героя;
ü комбінована контрольна робота тощо;
ü письмові контрольні твори.
Обов’язкова кількість видів контролю

Українська література
Обов’язкова кількість видів контролю
Рівень стандарту, академічний

Класи
10
11
Семестри
І
ІІ
І
ІІ
Контрольні роботи 
у формі:    контрольного класного твору;
виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)
3

1

2
3

1

2
3

1

2
3

1

2
Уроки розвитку мовлення
2 (1 усно +1письм)
2 (1 усно +1письм)
2 (1 усно +1письм)
2 (1 усно +1письм)
Уроки позакласного читання
1
1
1
1
Перевірка зошитів
4
5
4
5
                        
Можливі види контрольних робіт із розвитку мовлення:
-        твір-характеристика персонажа;
-        написання асоціативного етюду, викликаного певним художнім образом;
-        написання вітального слова на честь літературного героя, автора тощо;
-        твір-опис за картиною;
-        складання тез літературно-критичної статті (параграфа підручника);
-        підготовка проекту (з можливим використанням мультимедійних технологій) – індивідуального чи колективного – з метою представлення життєвого і творчого шляху, естетичних уподобань письменника тощо;
-        складання анкети головного героя, цитатних характеристик, конспекту, рецензії, анотації;
-        написання реферату;
-        ідейно-художній аналіз поетичного чи прозового твору;
-        написання листа авторові улюбленої книжки;
-        інсценізація твору (конкурс на кращу інсценізацію уривка твору) тощо.
Оцінка за зошит виставляється до класного журналу 1 раз на місяць і вважається поточною, тобто враховується до найближчої тематичної.
Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних. При цьому мають враховуватися динаміка особистих навчальних досягнень учнів протягом семестру, важливість теми, тривалість її вивчення, складність  змісту тощо.
Зразок оформлення сторінки обліку проведених занять з української літератури у класному журналі подано в методичному листі Міністерства від 21.08.2010р. №1/9-580
Оцінки за знання творів напам’ять виставляються в окрему колонку без дати з надписом «Напам’ять».
У графі «Зміст уроку» тема уроку позакласного читання записується конкретно й повністю. Наприклад: «Позакласне читання. Іван Багряний. Роман «Огненне коло», змалювання в ньому національної трагедії в роки Другої світової війни».
Із загальної кількості уроків позакласного читання половина відводиться на уроки літератури рідного краю.
Рекомендуємо зазначати, усний чи письмовий розвиток мовлення проводиться на уроці. Наприклад: «РМ № 1. Створення уявних словесних картин…», або «РМ № 2. Твір-роздум…».
Обов’язково записувати такий вид роботи, як виразне читання. Наприклад: «Поезія київських неокласиків. Виразне читання напамять.»
Записуючи домашнє завдання, необхідно чітко зазначити, що саме треба виконати. Наприклад: «Прочитати повість М.Коцюбинського «Дорогою ціною», виписати цитати до образів Остапа й Соломії.»
Додатковий запис щодо теми над датами в журналі не ставиться.
Ведення й перевірка зошитів з української мови та літератури регламентується листом Міністерства освіти і науки України від 28.04.2006 року № 1/9-301 «Вимоги до виконання письмових робіт учнів загальноосвітніх навчальних закладів і перевірки зошитів з української мови й літератури та зарубіжної літератури у 5–11-х класах». Відповідно до цього листа основними видами письмових робіт з української мови є такі:
-     класні й домашні вправи (кількість домашніх вправ – одна або дві (на розсуд учителя), але не більше двох; якщо ж уроки спарені, то для виконання вдома пропонується дві або три вправи);
-     словникові диктанти (кількість слів у словниковому диктанті: 36 – у 9-10 класах, 48 –  в 11 класі);
-     навчальні диктанти, твори й перекази;
-     самостійні роботи;
-     тестові завдання (як відкритої, так і закритої форми);комп’ютерне тестування.
-     складання таблиць, схем, написання конспектів (у старших класах), робота зі словниками та інші види робіт, передбачені чинними програмами.
-     Основними видами класних і домашніх письмових робіт з української літератури є:
-     відповідь на поставлене в підручнику або вчителем запитання, складання фанфіків;
-     написання навчальних класних і домашніх творів;
-     виконання самостійних робіт;
-     складання таблиць, схем римування, партитур, написання конспектів, робота з цитатним матеріалом, з літературними джерелами та інші види робіт, передбачені чинними програмами.
Аналіз контрольних письмових творів і переказів, а також контрольних диктантів виконують у робочому зошиті.
Кількість робочих зошитів з української мови визначається за класами:
-     10-11 класи – по одному зошиту.
Для контрольних робіт з української мови в усіх класах використовують по одному зошиту.
Кількість робочих зошитів з української літератури – по одному в кожному класі.
Для контрольних робіт з української літератури в усіх класах використовують по одному зошиту.
Для навчальних і контрольних видів письмових робіт використовують зошити в лінію (з позначеним берегом) на 18 або 24 сторінки (у 10-11 класах зошит для навчальних робіт може бути більшим за обсягом).
Зошити для контрольних робіт мають зберігатися в закладі протягом усього поточного навчального року.

Порядок перевірки письмових робіт

Зошити для навчальних класних і домашніх робіт з української мови перевіряють:
-     у 10-11 класах – двічі на місяць.
Зошити для навчальних класних і домашніх робіт з української літератури перевіряють раз на місяць у кожному класі.
Оцінку за ведення зошитів з мови та літератури виставляють один раз на місяць у кожному класі окремою колонкою в журналі.
Виставляючи оцінку за ведення зошита з мови чи літератури, слід ураховувати такі критерії:
-     наявність різних видів робіт;
-     грамотність (якість виконання робіт);
-     охайність;
-     уміння правильно оформлювати роботи (дотримання вимог орфографічного режиму).
Ведення зошитів з української мови та літератури оцінюється оцінкою від 1 до 12 балів.
Орфографічний режим

Записи в зошиті учні виконують кульковою ручкою з синім чорнилом чи його відтінками (для підкреслення членів речення, позначення значущих частин слова, оформлення таблиць, схем тощо використовують простий олівець).
Між класною й домашньою роботою пропускають два рядки (між видами робіт, що входять до складу класної чи домашньої роботи, рядків не пропускають).
Дату класної, домашньої та контрольної роботи з української мови й літератури у 5-11 класах записують так: на першому рядку дату записують словами, а на другому – вид роботи (класна, домашня чи контрольна), наприклад:
Сьоме лютого
Класна робота
У зошитах з української літератури можливим є й інше оформлення: на першому рядку записують вид роботи, а на березі цього ж рядка зазначають дату цифрами, наприклад:
07.05.06                                                                             Класна робота

У зошитах для контрольних робіт з української мови та літератури в усіх класах записується дата й лише назва роботи, наприклад:
Сьоме лютого
Читання мовчки
Після заголовків, назв видів робіт, підпису зошита крапку не ставлять.
  Зразок підпису зошита:
Зошит
для робіт з української мови
учня _________
назва навчального закладу
Захарченка Сергія

Зошит
для контрольних робіт
з української літератури
учениці _________
назва навчального закладу
Усенко Олени

Неправильний запис охайно перекреслюють (а не беруть у дужки чи витирають гумкою або замальовують коректором).

Технічні правила перевірки учнівських
письмових робіт:

Усі записи, помітки й виправлення в учнівських письмових роботах слід виконувати ручкою з червоним чорнилом.
Виявлені помилки позначають так:
-     орфографічні, пунктуаційні та граматичні помилки на вивчені вже правила підкреслюють горизонтальною рискою й на березі в цьому ж рядку вказують тип помилки (׀ – орфографічна, v – пунктуаційна, г – граматична), помилки на ще не вивчені правила виправляють, перекреслюючи їх скісною рискою ( ⁄ ) й надписуючи потрібну літеру чи розділовий знак, указують на березі тип помилки, проте її не враховують при остаточному визначенні оцінки.
-     лексичні (неточність у слововживанні, тавтологія, росіянізми тощо), стилістичні (стильова невідповідність дібраних мовних засобів, одноманітність дібраних мовних засобів тощо) та змістові помилки (логічні – втрата послідовності викладу, неправильний поділ тексту на абзаци, фактичні – неправильно вказано дату, власну назву тощо) підкреслюють горизонтальною хвилястою рискою й на березі в цьому ж рядку вказують тип помилки (Л – лексична, С – стилістична, З – змістова помилки).
У випадку відсутності викладача педагогічний працівник, який його заміняє, у графі  Домашнє завдання,після запису домашнього завдання записує: Заміна, прізвище, ініціали та засвідчує запис власним підписом.
По закінченню навчального року  після всіх записів у графі Зміст уроку відмічається виконання програми.

Наприклад: За програмою – 35 год.
                                       Фактично проведено – 33 год.
                                       Тематичних за програмою -3

                                        Фактично проведено - 3









Немає коментарів:

Дописати коментар