понеділок, 17 квітня 2017 р.

Тема. Основні ознаки тексту: зв’язність, комунікативність, членованість, інформативність. Зміст і будова тексту. Тексти різних стилів, типів, жанрів мовлення

Тема. Основні ознаки тексту: зв’язність, комунікативність, членованість, інформативність. Зміст і будова тексту. Тексти різних стилів, типів, жанрів мовлення
Мета: повторити відомості про будову тексту та основні його ознаки; удосконалювати вміння аналізувати тексти різних стилів, типів, жанрів мовлення, орфографічні та пунктуаційні вміння учнів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу орієнтувати учнів на  майбутню професію; розвивати культуру усного і писемного мовлення; виховувати любов до рідної мови, обраної професії

Очікувані результати: учні оперують основними поняттями лінгвістики тексту, знають основні ознаки тексту, уміють аналізувати тексти різних типів, стилів, жанрів, вдосконалюють навички складання текстів відповідно до комунікативної мети
Обладнання: підручник Українська мова 11 клас за редакцією О.Заболотного, презентація до уроку, таблиці «Стилі, типи, жанри мовлення», робочий зошит учня з української мови.
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок
Міжпредметні зв’язки:  загальний курс залізниць
Інтерактивні методи та прийоми: «Асоціація», «Прес», «Капелюхи Бонно», «Мікрофон»
Хід уроку
Епіграф
Немає професій з великим майбутнім,
але є професіонали з великим майбутнім.
                                                    Н.Батлер
І. Мотиваційно-організаційний етап

Метод «Асоціації»
Учням  запропоновано розглянути фото, на яких зображено представників  залізничних професій та назвати асоціації, які у них виникли.

Викладач. Дійсно, на фото ви побачили представників спорідненених професій. І протягом всього уроку ми з вами будемо говорити про вашу професію. Сподіваюсь, що ви погоджуєтеся зі словами американського педагога Ніколаса Батлера, що немає професій з великим майбутнім, але є професіонали з великим майбутнім. Мова і професія – дві суспільні категорії, що визначають глибину пізнання світу, опанування надбань цивілізаці,рівень мовленнєвої культури. Справжнім фахівцем можна вважати того, хто не лише володіє високою кваліфікацією, а й є духовно багатою, творчою особистістю. Формування такого фахівця дедалі більше пов’язується з глибоким опануванням української мови аж до її тонкощів як усного, так і писемного професійного мовлення. Особливість нашого уроку полягає в тому, що весь урок буде супроводжуватися виконання вправ, що  дасть змогу не лише добре розбиратися у функціональних стилях, особливостях тексту, а й доторкнутися до специфіки вашої майбутньої професії.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку, очікуваних результатів
ІІІ. Процесуально-діяльнісний етап
Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу.
Розповідь викладача з елементами бесіди
Робота з діаграмою
Ознайомтеся з діаграмою «Текст та його основні ознаки». Розкрийте поняття «текст», «зв’язність», «комунікативність», «членованість», «інформативність». Якими ще ознаками тексту можна доповнити діаграму?
Текст та його основні ознаки
 










Робота з таблицею «Стилі, типи, жанри мовлення»
Вправа «Впізнай стиль»
Визначити стиль запропонованих уривків, підготувати тезове представлення даного стилю, виписати окремі слова, словосполучення, що стануть доказом використаного стилю.
Текст 1
Ось я в кабіні машиніста, Добре!
Висовую голову у вікно: свіже ранкове повітря міцно б'є прямо в обличчя. Низьке сонце цілує прямо у скроню, його поцілунки теплим струменем  розливаються по всьому тілу, тіло наливається якоюсь дивовижною легкістю і бадьорістю.

Текст 2
Рейки – один з основних елементів залізничної колії. У сучасному вигляді рейки – це потужні сталеві смуги з характерним профілем: заокруглена голівка, переходить у шийку, з'єднану з плоскою підошвою.
Але такими рейки були не відразу. Рейками з металу передували дерев'яні лежні, які укладали в шлях в середні століття. Але поверхня такого рейки швидко зношувалися. Тоді їх стали оббивати залізними листами.

Текст 3
Щасливі ті люди, які по-справжньому закохані у свою професію. Вони – приклад і дороговказ не тільки для тих, хто поруч, а й для тих, хто йде за ними. Заслуговують на повагу їхня відповідальність перед собою, почуття обов’язку та безкорисливе прагнення вдосконалити себе. І справді, відчайдушність, людська щирість, гостре відчуття обов’язку і відповідаль- ності за свою професію – це принципи, яких дотримується у житті машиніст Михайло Крояло.

Текст 4
Державний стандарт професійно-технічної освіти для підготовки (підвищення кваліфікації) робітників з професії «7233-слюсар з ремонту рухомого складу», 1-8 розряди  розроблено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2011 року № 1238 «Про утворення міжвідомчої робочої групи з питань розроблення та впровадження державних стандартів професійно-технічної освіти» та статті 32 Закону України «Про професійно-технічну освіту» та є обов’язковим для виконання всіма професійно-технічними навчальними закладами, підприємствами, установами та організаціями, що здійснюють (або забезпечують) підготовку (підвищення кваліфікації) кваліфікованих робітників, незалежно від їх підпорядкування та форми власності.

Робота із робочим зошитом учня з української мови. Тренувальні вправи
ІV. Контрольно – рефлексійний етап
Бесіда за питаннями
1. Для якого тексту характерне вживання термінів, професіоналізмів, слів іншомовного     походження?
2. Які ознаки тексту є основними? Охарактеризуйте їх.
3. Чи така  ознака тексту як членованість  є необов’язковою, чому?
     4. Чи використовується в офіційно-діловому стилі тип мовлення роздум, чому?
     5. Назвіть спільні жанри для наукового та публіцистичного стилів?

Викладач. Роздумуючи про значення праці в житті людини, я не можу не погодитися з такою простою та розумною думкою, як та, що висловив колись видатний український філософ Григорій Сковорода. Я маю на увазі «споріднену працю». Сутність її в наступному: кожна людина вміє робити щось, до чого в неї є природний хист та покликання, тому така праця приносить людині не лише винагороду матеріальну, а й справжнє задоволення.

Метод «Прес»
  Як ви розумієте вислів? Свою позицію обґрунтуйте.

Рефлексія
Інтерактивна технологія «Капелюхи Бонно» (дана технологія перебудована: капелюхи замінені кольорами світлофорів, які діють на залізниці)

Червоний  – колір почуттів. Що ви відчули під час сьогоднішнього уроку?
Зелений – колір нового. Що нового ви дізналися на уроці?
Жовтий – колір переваг. Які переваги має сьогоднішній урок порівняно з попередніми?

Відповіді учнів

Викладач.  Ми живемо в прекрасному світі. Навколишній світ - це світ природи та світ, створений працею людини. Але найголовніша прикраса Землі - це людина. Розумна, добра, працьовита. І якщо всі люди будуть такими, тоді вони зможуть зберегти та зробити ще кращою нашу планету. Ми живемо для того, щоб залишити про себе пам'ять. Наша пам'ять - це наші добрі справи та вчинки, це наше духовне багатство. А духовне багатство особистості складається насамперед з поваги до праці, завдяки якому створено все прекрасне на Землі. А значить, кожна праця гідна поваги, поклоніння і удачі! Отже, невпинно працюйте над собою, ставте все нові й нові високі цілі, розвивайтеся розумово і фізично, майте право говорити: «Благослови мою працю, удаче!». І пригадавши знову слова Ніколаса Батлера, хочу побажати вам у майбутньому стати професіоналами з великим майбутнім.
Оцінювання учнів. Інтерактивний прийом «Мікрофон»
Свої знання з теми уроку я оцінив би…

V. Домашнє завдання

Вправа 133.  *Складіть міркування на тему «Талант — що це: дар Божий чи копітка праця?».

1 коментар:

  1. 1xBet korean - Legit Online Betting Website
    1xbet korean, 1xbet choegocasino korean, 1xbet korean, 1xbet korean, 1xbet korean, 1xbet korean, 1xbet korean 1xbet korean, 1xbet korean, deccasino 1xbet korean.

    ВідповістиВидалити