Урок. Словосполучення і
речення. Синтаксичні норми
Експрес-тести
1. Розділ граматики, що вивчає будову
словосполучень та речень, це:
А) словотвір;
Б) синтаксис;
В) лексикологія;
А
|
Б
|
В
|
Г
|
2. Граматичну основу речення становлять:
А) відношення
змісту речення до дійсності;
Б)
предикативність та інтонація повідомлення;
В) спосіб
вираження смислових і граматичних зв’язків;
Г) наявність
емоцій мовця.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
3. Основна синтаксична одиниця, яка є будівельним
матеріалом для речення, це:
А) речення;
Б) словосполучення;
В) текст;
Г) складне синтаксичне ціле.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Заповніть рядки таблиці, що відповідають синтаксичній одиниці та її ознаці
Синтаксичні ознаки
|
Словосполучення
|
Речення
|
Номінативна
одиниця
|
||
Комунікативна
одиниця
|
||
Властива
інтонація повідомлення
|
||
Властива інтонація
називання
|
||
Складається
мінімум з двох слів
|
||
Може
виражатися одним повнозначним словом
|
||
Реалізує
предикативний, підрядний і сурядний зв’язки
|
||
Реалізує
підрядний зв’язок
|
||
Називає
уточнене поняття
|
||
Вказує на
стосунок до дійсності й до повідомлюваного
|
Знайдіть і випишіть три словосполучення з різними видами синтаксичного
зв’язку (узгодження, керування і прилягання).
Яскраво
палахкотять біля вікон українських осель живим вогнем мальви, жоржини,
чорнобривці й маки, буяють різнобарв’ям калина, любисток, м’ята — обереги нашої
духовної спадщини.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Пояснити, чи є записане
висловлювання текстом, свою думку обґрунтувати. З’ясувати тему та головну думку
тексту, в ССЦ визначити автосемантичні речення. Виділене речення почленувати на словосполучення.
Жодна з виставок живопису не знала
такого успіху. Натовп стояв біля входу, юрба заповнила сходи. Безперервно
під’їжджали нові й нові екіпажі.
Місячне
сяйво на полотнах Куїнджі було таким природним, що приголомшена публіка
чудувалася: як це зроблено? Підозрювали підступ. До чого тільки не додумувались
спантеличені шанувальники! Говорили про
кольорові скельця, крізь які художник, малюючи, спостерігає природу.
Фантазували про «місячні фарби»: проведи ними по полотну – враз засяють
зорі!... Дехто поривався перевірити, чи ж не сховано за картиною джерела
освітлення, чи ж не написано її на склі.
Художник реготав, хоч ці нісенітниці,
безумовно, його дратували. Адже віртуозність Куїнджі була результатом не
стільки вродженого відчуття кольору, скільки титанічної праці митця.
(З
журналу)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дайте відповідь на проблемне
запитання та напишіть короткий відгук: Для чого майбутньому фахівцю
нелінгвістичної спеціальності вивчати синтаксис і пунктуацію?
Матеріал для
довідок
Висловлювання створюють в усній
формі, навіть якщо їх не промовляють уголос. А будь-яке усне мовлення членують
і супроводжують певними паузами, інтонацією, якими передають емоційно-вольовий
стан мовця, його ставлення до сказаного, падають різних смислових відтінків
висловлюванню, а також розділяють мовленнєвий потік па частини відповідно до
змісту. Цього не можуть передати букви. Тому для приблизного відтворення
інтонації на письмі вживають розділові знаки: крапку, кому, тире, двокрапку,
крапку з комою тощо. Вони полегшують сприймання й правильне розуміння
написаного.
Систему правил членування написаного тексту за
допомогою розділових знаків відповідно до його синтаксичних, смислових та
інтонаційних особливостей називають пунктуацією (лат. punctum «крапка»).
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Немає коментарів:
Дописати коментар